Ray-Ban on ikoninen silmälasimerkki, jonka juuret ulottuvat 1900-luvun alkuun. Katsotaanpa tämän tuotemerkin historiaa, suosittuja malleja ja kuinka välttää väärennösten ostaminen.
Lyhyt katsaus Ray-Banin historiaan
Ray-Ban on yhdysvaltalainen aurinko- ja silmälasimerkki, jonka perusti Bausch & Lomb vuonna 1937. Merkki nousi suosioon 1950- ja 1960-luvuilla elokuvien ansiosta, joissa esiintyivät "kapinallinen" James Dean, upea Audrey Hepburn, joka käytti Wayfarer-mallia elokuvassa Breakfast at Tiffany's (1961), sekä Peter Fonda, joka käytti Olympian I- ja II-malleja elokuvassa Easy Rider (1969), joka on edelleen klassikko.
Ray-Banin lasit olivat suosituimmillaan 1980-luvulla, pitkälti kiitos elokuvan Top Gun (1986), jossa Aviator-malli nousi valokeilaan. Suosio alkoi kuitenkin vähentyä ajan myötä. Matrix (1999) merkitsi käännekohtaa, kun Bausch & Lomb myi tuotemerkin italialaiselle Luxotticalle, joka omistaa sen edelleen ja jatkaa sen myyntiä.
Tietoa Ray-Banin laseista
Ray-Banin lasit saavuttivat ikonisen asemansa monista syistä, eivätkä pelkästään yhteyksistään kulttielokuviin. Miksi nämä tuotteet ovat niin suosittuja?
- Ajanmukainen ja kiinnostava design – mallit, kuten Wayfarer, ovat visuaalisesti kiehtovia ja ajattomia. Tämä malli on ollut suosittu jo yli 70 vuoden ajan! Mutta tarjolla on myös muita suosittuja malleja (katso alla).
- Laaja valikoima värejä ja muotoja – vaikka Wayfarer-mallit rajoittuvat pääasiassa mustiin kehyksiin, muissa Ray-Banin laseissa on saatavilla erilaisia värejä. Myös muodot vaihtelevat: nämä lasit sopivat kaikenmuotoisille kasvoille, olivat ne sitten soikeat, pyöreät, kulmikkaat tai kolmionmuotoiset.
- Erilaisia kehystyyppejä – Ray-Banin lasien kehykset voivat olla kokokehykset, puolikehykset tai kehyksettömät. Tärkeintä on valita itselle mieluisin vaihtoehto aurinko- tai silmälaseihin.
- Täysin räätälöitävissä – valmistajan verkkosivustolla voit räätälöidä lasit omien tarpeidesi mukaan. Esimerkiksi voit valita tietynlaiset kehykset, linssit tai jopa kaiverrukset.
- Malleja kaikille – tarjolla on unisex-malleja, mutta myös malleja miehille ja naisille. Lisäksi Ray-Ban tarjoaa laajan valikoiman laseja pojille ja tytöille.
- Korkealaatuiset materiaalit – Ray-Banin lasit valmistetaan laadukkaasta ja kestävästä muovista tai hiilikuidusta. Vaikka ne eivät ole markkinoiden halvimpia tuotteita, ne kestävät erittäin pitkään ilman vaurioita.
Suosituimmat Ray-Ban-mallit
Ray-Banin laseja on saatavilla useissa malleissa, joista jotkut ovat erittäin suosittuja käytännössä maailmanlaajuisesti. Tämä pätee erityisesti aurinkolaseihin. Mitkä mallit ovat tällä hetkellä suosituimpia?
- Ray-Ban Aviator – tämä malli suunniteltiin alun perin yhdysvaltalaisille lentäjille. Erilaisia versioita kutsutaan edelleen "aviatoreiksi". Ne ovat olleet ikonisina tyylikkäitä yli 80 vuoden ajan, ja niiden suosio on säilynyt ennallaan.
- Ray-Ban Wayfarer – ensimmäiset Wayfarer-lasit esiteltiin vuonna 1952, ja ne suunnitteli Raymond Stegeman. Niille on ominaista tyypillinen muoto, laadukkaat muovikehykset, ja ne ovat suosittuja retrotyylinsä ansiosta, joka kiinnittää huomion ensi silmäyksellä.
- Ray-Ban Erika – toinen ajaton retrotyyppinen malli, jonka uusia versioita julkaistaan jatkuvasti. Nimestä huolimatta niitä on saatavana sekä miehille, naisille että unisex-malleina, ja myös lapsille sopivina versioina.
Ikoniset Ray-Ban Aviatorit
Ray-Ban Wayfarer
Ray-Ban Erika -lasit sopivat myös lapsille
Huom: Älylasit nimeltä Ray-Ban Stories julkaistiin vuonna 2021 yhteistyössä Facebook Reality Labsin kanssa. Niissä on sisäänrakennetut Bluetooth-kuulokkeet tai kamera, mikä on herättänyt keskustelua yksityisyysongelmista ja väärinkäytösten mahdollisuudesta.
Varo väärennöksiä!
Kuten muutkin ikoniset brändit, Ray-Banilla on ongelmia väärennettyjen tuotteiden kanssa, joita myydään usein vilpillisillä verkkosivustoilla. Voit tunnistaa ne siitä, että ne tarjoavat epärealistisen alhaisia hintoja. Ole siis varovainen ostaessasi Ray-Banin laseja, äläkä osta niitä epäilyttävän alhaisilla hinnoilla epäilyttävän näköisiltä sivustoilta. Osta aina vain luotettavilta myyjiltä.
Petosten vuoksi Luxottica otti käyttöön vähimmäishinnoittelukäytännön (MAP) vuonna 2016. Vaikka jokaisen mallin vähimmäishintaa ei julkaista, äärimmäiset alennukset Ray-Banin laseista ovat kiellettyjä. Kun ostat näitä tuotteita, muista, että jopa halvimmat mallit maksavat yli 1 000 CZK, mutta erittäin alhaiset hinnat voivat johtaa väärennösten ostamiseen.